Nieuws  

Geen verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt!

Ik heb er pas al over geschreven. Steeds meer werknemers zijn de dupe van de economische crisis.

Eerst gingen alle flexwerkers eruit en nu wordt het vooral voor ouderen steeds moeilijker om, als ze hun baan kwijtraken, opnieuw aan de slag te komen.

In Nederland kan als gevolg van de wet flex en zekerheid een werknemer maximaal drie maal achtereen een tijdelijk contract worden aangeboden. Daarna volgt een vast dienstverband en uiteraard kan er in de CAO een gunstigere regeling getroffen worden. Het Kabinet heeft al geopperd dat het mogelijk zou moeten zijn dat jongeren tot 27 jaar vaker en langere een contract voor bepaalde tijd kunnen krijgen. Dit is vervat in een wetsvoorstel dat in februari wordt behandeld. Wij hebben als FNV direct laten weten dat dit natuurlijk geen oplossing voor de crisis kan zijn. Wat ons betreft biedt de huidige wet flex en zekerheid de werkgevers voldoende ruimte om een schil van flexibele werknemers te hebben. Werknemers, jong en oud, hebben niet alleen behoefte aan zekerheid maar hebben daar ook gewoon recht op. 

Daarom ben ik echt oprecht verontwaardigd over het voorstel van de werkgeversorganisaties  VNO-NCW en MKB-Nederland. Zij vinden dat voortaan alle werknemers vier of vijf arbeidscontracten aangeboden moeten kunnen krijgen. De FNV heeft al te kennen gegeven  -terecht- niets in dit plan te zien.

Ik vraag mij werkelijk af hoe je kunt denken dat een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt een oplossing kan zijn voor de huidige crisis. De oorzaken van de crisis zijn absoluut niet terug te voeren op het gebrek aan flexibiliteit, de oplossing ervan ligt daar ook niet. Voor alle werkgevers geldt dat zij door middel van de wet flex en zekerheid voldoende lucht en reserve in hun personeelsbestand kunnen inbouwen. Weg dus met dit soort voorstellen.
 

Terug naar de nieuwslijst

11 reacties
Printen

Reacties

P.Peters

8 maart 2010, 19:56
 

Beste Edith,
Voor een bepaalde groep T.N.Ters,is dit principeaccoord redelijk te noemen,in zoverre dan wat redelijk is.?De groep 58 jaar en ouder,deze zijn beschermd tot hun vut-leeftijd,en worden dus niet ontslagen? Er wordt door jullie gezegd dat deze groep weinig of geen kans meer zouden hebben op de arbeidsmarkt?Natuurlijk,al zou je dat misschien niet denken,maar ik gun iedereen het zijne,maar iedereen vecht nu voor zijn eigen status en behoudt van inkomen en werk.
Volgens het afspiegelingsbeleid moeten er in elke leeftijdsgroep mensen ontslagen worden indien van toepassing,dus dat geld ook voor deze leeftijdsgroep 58 jaar en ouder,dus leeftijddicriminatie,dus in strijd met het afspiegelingsbeleid.Jullie omzeilen op deze manier het wettelijke afspiegelingsbeleid.Ik vind dat de pijn ook in dit geval over alle leeftijdsgroepen verdeeld zou moeten worden.Ikzelf ben 56 jaar met een medische indicatie,en heb geen enkele garantie of bescherming als het volgens het afspiegelingsbeleid gaat bij gedwongen ontslag.
Voor de vooral ouderen(50 en ouder)waar de meeste medisch geindiceerde mensen zitten,is er geen ruimte voor bescherming.Dit vind ik ook een vorm van discriminatie,hoe hebben jullie hierover gedacht in gods naam??Krijg je op deze manier wel een eerlijk beeld van Ja of Nee stemmers voor dit accoord,natuurlijk stemt deze groep( 58+) en dit zijn er ongeveer 4000 en dit is 15% meer jastemmers dit ten nade voor alles wat eronder zit,die er misschien anders over dachten,op o.a.deze tactische manier zal deze cao en sociaal plan wel mooi doorgaan?
Het juiste en dus eerlijke objectieve beeld wordt mede hierdoor uit zijn verband getrokken?
Hoeveel kans maken de groep medisch geindiceerde mensen op de arbeidsmarkt,ja net zoveel of weinig als een gezonde medewerker van 58 of ouder.
Dit heeft natuurlijk alles met geld te maken, het lot van de groep medische geindiceerden doet er schijnbaar niet aan toe(schijnbaar te lastig)T.N.T.zou als grootste werkgever een voorbeeldfunctie moeten hebben om deze mensen in dienst te houden,dat is pas sociaal,ook de overheid zou hier een belangrijke rol kunnen spelen b.v.met subsidie voor deze groep(indien nodig?)zij kunnen hier ook niks aan kunnen doen en hebben hier ook niet om gevraagd. hebben.Vooral deze groep oudere medisch geindiceerde krijgen het straks moeilijk en zijn nagenoeg kansloos op de arbeidsmarkt.
Het wordt allemaal mooier voorgespiegeld als het in werkelijkheid is.
Kom op Edith,maak je sterk voor deze groep tekotgeschoten mensen,en trek niet allen maar de 58+ mensen voor,als het gaat om kansen op de arbeidsmarkt.
Ik zou het wel zeer op prijs stellen op een reactie?
Bedankt voor het lezen,en hopelijk met wat succes?
Groetjes van een postbode die opkomt voor het lot medisch geindiceerde mensen.
Heb 37 trouwe dienstjaren,en 37 jaar abvakabo lid.Succes en sterkte allemaal de komende zware tijd.

Banana Democratic

4 februari 2010, 20:57
 

@Willem van de Rijdt: Jij vindt behoud van werk dus belangrijker dan loonsverhoging. Daar ben ik het 100% mee eens. Maar ik werk bij TNT post, en daar hebben we reeds 3 concept-CAO's voor de kiezen gekregen, waarin bij alle drie zowel loon inleveren als massa-ontslagen. Uiteraard gingen wij hierin niet mee. Dat had FNV (en TNT) zelf ook wel kunnen weten, maar dan hadden ze zich eens wat vaker op de werkvloer moeten laten zien, ipv één keer in de 4 jaar spelkaarten en pennen uitdelen als het weer op ANONIEME or-oc-verkiezingen aangaat. Neem nou de huidige concept-CAO, UWV jou ww kan weigeren als blijkt dat je JA hebt gestemd, het is dan immers vrijwillig ontslag. @Bram: Die afspiegeling is een droom. Oudere postbodes krijgen in de huidige concept-CAO netto bijna 1 ton aan ontslagvergoeding mee, waarbij de verwachting is dat de alleroudsten (58+) zullen toehappen. Als die hele groep dus reeds kaal wordt geslagen en ook in de groep 53-57 enkelen vrijwillig zullen vertrekken, is die hele afspiegeling reeds scheef getrokken en is er geen controle meer op voor FNV. TNT heeft in het verleden aangetoond wazig mee te werken aan interne onderzoeken (oa door FNV ingeschakelde bureaus, en daar wil ik het graag bij laten). Zelfs over de simpelste getallen werd openlijk niet zo gesproken, dus ik heb er geen vertrouwen meer in dat die afspiegeling tot een goed eind wordt gebracht. Voor het zelfde geld flikkeren ze iedereen eruit en heeft de bond het nakijken. Ik vertrouw nog geen ÉÉN gedwongen ontslag, dus stem ik NEE. Safe dus je ass en keur alle akkoorden af, zeker zolang er nog geen sociaal schappelijk, voor mijn part ouderwets jaren 50/60 gebeuren ligt. De enige reden dat ik nog lid ben van FNV is Agnes Jongerius en het feit dat je in ieder geval aan de leden-raadplegingen mag deelnemen, want ik had al lang mijn 14 euro lidmaatschap per maand op kunnen zeggen en dat was dan MIJN bezuiniging, na al die kinderachtige getallen mierenneukerij van een half procentje meer of een half procentje minder. Daar gaat het mij helemaal niet om, ik kies gewoon tegen ontslag, zie boven.

Edith Snoey

4 februari 2010, 20:47
 

Beste Punica en anderen,

Uiteraard zal ik op jullie reacties reageren. De reden dat het langer duurt is gelegen in het feit dat ik mijn reactie afstem met de CAO onderhandelaars en die zijn nu gewoon druk bezig. En soms is een reactie een kwestie van 1 minuut en soms duurt het wat langer omdat ik goed moet nadenken over mijhn reactie.

Met groet Edith Snoey

TNT Postbode

4 februari 2010, 18:48
 

Zal veel meer aan de DAS hebben dan aan een flut - vakbond.

TNT Postbode

4 februari 2010, 18:47
 

Mijn vrouw gaat binnenkort haar lidmaatschap van de (strijdbare????) flut - FNV opzeggen.

bram

4 februari 2010, 17:38
 

Bij tnt wordt een afspiegeling gemaakt dus in elke leeftijds groep mensen (met rugnummer)eruit.daar zou wat voor te zeggen zijn ware het niet dat wanneer je moet solliciteren dat bij de nieuwe werkgever niet geldt , die kan gewoon weer jongere en goedkope mensen aannemen, ik zou er dan ook voor pleiten dat het wel gebeurd misschien komen dan de oudere werknemers ook weer in beeld dus ook een afspiegeling maken !het is dan naar mijn menig wel wat eerlijker.zou u daar eens over na kunnen denken en hier op de site een reactie geven,edith?

Punica

3 februari 2010, 21:50
 

Ambtenaren - lees overheid - zijn voor FNV schijnbaar toch belangrijker dan postbodes. Tich reacties zijn geschreven en worden geschreven op www.reddepostbode.nl en op jou weblogs betreffende TNT. Geen enkele reactie kunnen wij van jou daarop verwachten, zelfs niet na 5 weken vakantie. En er wordt 1 enkele reactie geschreven door een ambtenaar en boem je zit er bovenop Edith.
Meteen antwoord. Postbodes zijn niet dom hoor die weten heus wel waar ze voor kiezen en dat is niet loon boven werk, Postbodes kiezen gewoon als ieder ander voor WERK EN INKOMEN. Zeker in een bedrijf als TNT waar miljoenen winst wordt gemaakt en er dagelijks postbezorgers worden aangenomen. Dus praat niet meer over de afnemende postvolumes want die zijn er niet. Mede door jullie toedoen wordt thans de werkdruk binnen TNT nog hoger opgevoerd en die was al veel te hoog.
Mensen worden uitgeperst en uitgeknepen, Hoezo?? er is geen werk!!!! Reageeer svp ook eens op die "domme" postbodes. En anders geeft ik je een tip: Draai eens 1 weekje mee op de werkvloer van TNT. Dan heb je geen 5 weken maar zeker 10 weken vakantie nodig om enigszins bij te komen. Of word jij straks de opvolger van Wim KoK??

Yoechie

3 februari 2010, 20:10
 

@30 jaar trouwe postbode: Als Mozes niet naar de berg komt, moet.....
FNV laat vaste werknemers met vrouw kinderen en hypotheek vervangen door bezorgertjes die sowieso al voor het leven gebeiteld zaten in Wajong en bijstand met extra's. Een grote schande en blamage zal in de media over FNV neerdalen als straks de grootste ontslagronde sinds de Mijnsluiting in de nederlandse geschiedenis zich voltrekt: De helft van het personeel van TNT ontslagen, Nederland's grootste bedrijf qua aantal werknemers. Ik zie de krantekoppen al staan. In een normaal bedrijf geldt First In Last Out. Zelfs in de brochure van FNV stoond dat.Of we nou 15% inleveren met 0 ontslagen, of 2% erbij met 11.000 ontslagen, of 2% inleveren met 4000 ontslagen, ik keur geen van allen goed.

30 jaar trouwe postbode

3 februari 2010, 19:55
 

beste Edith,
ik lees dat U wel reageert. Doe dat ook eens op de berichten die wij postbode's plaatsen!!
Daar heb ik nog NIKS van U gelezen.

Edith Snoey

3 februari 2010, 18:53
 

Beste Willem,

Hier ben ik het echt niet mee eens. Vrijdag starten de acties bij de gemeenten. Er ligt nog steeds een sociaal akkoord waarin afspraken zijn gemaakt over een gematigde loonontwikkkeling. Opeens weten de werkgevers bij de gemeenten zich dat niet meer te herinneren en stellen zij de nullijn voor. Waarom moeten werknemers bij de gemeente met nul genoegen nemen terwijl de afpsraken anders zijn? Als we nou giga eisen stelden in deze tijd, dan zou ik je gelijk geven. Maar wij staan altijd voor een verantwoorde loonontwikkeling en hebben ook altijd oog voor werkgelegenheid. Werknemrs in de publieke sector hebben echt dezelfde rechten als werknmers in de marktsector.

Groet Edith